Sepsiszentgyörgytől Jerevánig OFF-Roadon
Sikeresen zárult a 2023-as Caucasian Trophy
A Párizs-Dakar vagy a Budapest-Bamako rally nemcsak a versenyzők, hanem a hétköznapi emberek számára is jól csengő, ismert versenyek. Egy sepsiszentgyörgyi fiatalember, Demeter László alias Dimitri több alkalommal részt vett a Budapest-Bamakon, sőt ezen túlmenően Afrika mindkét oldalán elindulva, mintegy 30 országot végigjárva eljutott Fokvárosig, majd elhatározta, hogy hagyományt teremt Erdélyben és megvalósítja álmát, hogy saját rally-t szervez. Így született meg 2019-ben a Caucasian Trophy, vagyis a Kaukázus Trófea, melynek idén már a negyedik idénye startolt el.
Demeter László, aki egyébként háromszoros román motocross bajnok azzal a céllal indította a Caucasus Trophy-t, hogy közösséget teremtsen. “Több alkalommal jártam a Budapest-Bamako rally-n, és az egyik legnagyszerűbb dolog, amit ezen a versenyen tapasztaltam az a közösség. Olyan emberek gyűlnek össze és indulnak neki ilyenkor, akik kalandvágyók és szeretik feszegetni a határaikat. Sok ilyen embert megismerve, rájöttem, hogy kevés olyan alkalom van, ahol ezek az emberek össze tudnak gyűlni. A Dakar vagy a Bamako nem egyszerű, inkább a profiknak való, sokan nem mernek igazából belevágni, hiszen megvannak a maga veszélyei. Gondoltam jó lenne egy olyan útvonal, amelyik jobban körülhatárolt, kényelmesebb és a magukat kipróbálni vágyók könnyebben szánják rá magukat az első lépésekre. A Kaukázus erre tökéletes.” - mesélte Demeter.
A Caucasus Trophy idén július 15-én vette kezdetét és 16 napon át tartott. A 11 autót és mintegy 30 nevezőt Demeter László motorbiciklin követte végig Románián, Bulgárián, Törökországon, Grúzián majd végül Örményországon keresztül.
”Külön öröm volt számomra, hogy idén is nemzetközire sikeredett a mezőny, az erdélyiek mellett, magyarországiak, románok és észtek is neveztek. Bár kevesebben voltunk mint a tavaly, amikor 30 autóval vágtunk neki, viszont idén is nagyon jó társaság verődött össze.”
A program nagyon részletesen ki volt dolgozva, egy roadbookot (útikönyvet) kapott mindenki, mely minden napra tartalmazta az útvonalat, benne külön az off-road résszel, de emellett azokkal a lehetséges látnivalókkal is, melyeket nem szabad kihagyni egy-egy szakaszon. Az off-road szakaszok nemcsak le vannak írva, hanem navigációs rendszerben is ki vannak dolgozva pontos térképpel és kordinátákkal. Az egész túrának talán ez a legnagyobb szakmai értéke, hiszen Demeter László minden évben végigjárja a túra előtt az útvonalat, árkon bokron keresztül új utakat keres, majd ezeket kidolgozza és megrajzolja a navigációs rendszerben. Ahogy ő fogalmaz: “nem elég csak felmenni egy hegyre, hanem meg kell találni azokat az utakat is, ahol le lehet jutni róla.”
“A Caucasian Trophy nem egy szigorúan vett verseny. Nincsenek szakaszgyőztesek vagy végső győztes, itt mindenki nyertes. Az a cél, hogy az adott szakaszt mindenki úgy tegye meg, ahogy neki kényelmes és élvezetes. Aki reggel útnak indul az egy kihívást kell teljesítsen, akár egyedül, vagy két három autó összeállva együtt. Egész nap jönnek az üzenetek a whatsapp csoportba, a résztvevők küldik a fényképeket, ki éppen hol van, mi történt vele, mit tanácsol a többieknek, merre kerüljenek, hova menjenek, mit érdemes megnézni. Ettől válnak végül igazi csapattá, közösséggé. Este a táborhelyen a sátor felállítása után pedig jönnek a további élménybeszámolók a tábortűz mellett.”
A sok utazás mellett természetesen pihenésre is volt idő, hogy a közösségépítés ne csupán a véletlen műve legyen, hanem külön csapatépítő programokon is részt lehessen venni, így a vállalkozó kedvűeknek volt motorcsónakos túra a Földközi tengeren, rafting, városnézés hőlégballonnal Kappadókia felett, barangolás a Nimród hegy szobrai közt vagy éppen a borkóstoló egy grúz borászatban.
A túra egyik különlegessége, hogy nemcsak vérbeli off-roadosok vehettek részt rajta, hanem egy külön autó indult “zöldfülű turistákkal” is. E cikk szerzője is így került kapcsolatba ezen fantasztikus versennyel, és Demeter László autójában harmadmagával egy életre szóló élménnyel lett gazdagabb.
”Az elmúlt években láttam, hogy olyan emberek is szívesen vennének részt egy ilyen túrán, akiknek nincs off-road autójuk, sőt, nem is nagyon tudják milyen ez a műfaj. Elhatároztam, hogy nekik is esélyt adok arra, hogy megismerjék ezt a fantasztikus sportot” - mondta Dimitri. Azt, hogy ezt mennyire komolyan gondolja mi sem mutatja jobban, mint hogy az elmúlt évben például egy teljesen mozgássérült, tolószékes kalandvágyót is magával vitt az útra.
Az idei túrának külön színfoltja volt a gyermekek részvétele, hiszen két család egészen kis gyermekekkel jött. Végülis sosem lehet elég korán elkezdeni.
A mezőny körülbelül 5500 kilométer megtétele után július 31-én ért célba Jerevánban, és ha időben nem is, de távolságban végülis még csak az út fele volt, hiszen innen még haza kellett térni. A fáradt résztvevők megkönnyebbülten és elégedetten értékelték az idei utat, Demeter László pedig máris elkezdhet gondolkozni, a jövő évi Kaukázus Trófea útvonalán és újításain.
Demeter László nemcsak a CAUCASUS TROPHY-t szervezi, hanem az ő nevéhez és szervezéséhez kapcsolódik az erdélyi CARPATHIAN OFFROAD CHALLENGE túra is. Bővebb információt a www.siclander.com oldalon lehet találni ezekről az eseményekről.
KÉPEK
A Caucasus Trophy 2023-as útvonala
A Caucasus Trophy ötletgazdája és főszervezője, Demeter László
Sose lehet elég korán elkezdeni
A rodostói Rákoczi emlékmúzeumban
Raftingolás Törökországban
Csónakázás a török Riviérán
Hőlégballonnak Kappadókia felett
A tábortűz és a szalonnasütés sem maradhatott el
A verseny finishében, Jerevánban a jól megérdemelt Ararát konyak kóstoló kihagyhatatlan
Kövess minket facebook-on:
Cimkék: kaukázus-trófea, caucasus-trophy, demeter-lászló, offroad