Felvidék

Felvidék és Zalaba színeiben versenyez a motorján


Interjú Antal Istvánnal, a crossmotorozás szerelmesével

A 18. Szikince Fesztivál zalabai helyszínén végig pezsgett az élet, de ehhez a pezsgéshez hozzátett Antal István is, aki elhozta megmutatni Pionier cross motorját és elhódított serlegeit. Bárkinek, aki kérdésekkel fordult hozzá, szívesen mesélt szenvedélyéről

Itt van egy nagyon szép cross motor, egy Pionier veled. Szeretnél róla mesélni pár szót?


Cross motort már mindenki látott. Nem újdonság senkinek, de ennek valójában az a legfontosabb ismertetőjegye, hogy igazából Pionier. Az alapja egy Pionier motor, amellyel valamikor negyven évvel ezelőtt kezdtem el motorozni és a szívem visszahúzott a Pionierhoz, ezért is döntöttem úgy, hogy nem KTM, vagy Yamaha cross motorral, hanem Pionierral fogok versenyezni.

Te motorversenyeken képviseled Felvidéket és Zalabát. Honnan jött a versenyzési szándék?

Egészen kiskoromban jött. Az édesapám zalabai születésű volt, éppen ezért, valahol zalabainak is érzem magam. Vele jártam már hét-nyolc éves koromban versenyekre. Annyira megtetszett ez a sport már akkor, hogy minden vágyam az volt, hogy valamikor majd versenymotorra üljek. Aztán az anyagiak - hiszen ez mindig drága sport volt -, nem engedték meg abban az időben, de kitartottam mellette. Most már mondhatjuk azt, hogy lassan ötven éve megmaradt az a vágy, hogy versenymotorra üljek és induljak versenyeken.

Felsorakoztattál itt több trófeát is. Mesélnél ezekről?

Ez a sorozat a Pionier Cross Slovensko. Pontokat gyűjtünk minden versenyen, az első kapja értelemszerűen a legtöbbet - tizenöt pontot. A második tizenkettőt, a harmadik tízet. A tizenkettedik már csak egy pontot kap. Év végén, aki a legtöbb pontot összegyűjtötte, az lesz a bajnok. El kell ismernem, hogy vannak nálam jobb versenyzők. Mondhatnám, hogy én nem is igazán versenyzek, csak részt veszek az eseményeken, aztán amikor sikerül, akkor kapok trófeát is.

A versenyeken kívül hobbiból is szoktál motorozni?

Nem, csak a versenyeken. A nyakcsigolyáimmal illetve a derekammal is vannak egészségügyi problémáim. Van ferdülés is, aztán jártam csontkovácshoz. Szét kellett masszírozni, rázni. A terepen motorozva a legjobb módja annak, hogy ne fizessek senkinek, hanem csak csináljam azt, amit szeretek csinálni és még jól szét is rázassam magam a motoron úgy, hogy egy verseny után legalább egy hétig fitt vagyok (nevet).

Mennyi veszélyt jelent ez a crossmotor sportág?

Természetesen minden technikai sport és a motocross veszélyeket rejteget. Törések is előfordulhatnak. Szerencsére a technika fejlődik, van védősisak, mellkas-, és hátgerincvédő is. Nagyon jó csizmákat használunk, ami nagyon sok esetben megóvja a versenyzőt attól, hogy valami komolyabb sérülés is történjen.

Mit javasolnál a fiataloknak, akik motorozni szeretnének, esetleg még a motorversenyzés is felcsigázza őket?

Nagyon szép sport. Sajnos nem csak Szlovákiában, de más országokban is nagyon ellene vannak a motorsportoknak, pedig a motorok óvják a környezetet. A versenyeken vannak szemeteszsákok, sosem hagyunk rendetlenséget magunk után. A fiataloknak azt szeretném üzenni, hogy próbálják ki, motorozzanak.

Beavatsz egy jó motorozással kapcsolatos történetbe?

Minden verseny érdekes, mindig jól érzem magam. Tavaly volt az első harmadik helyem, amit elértem (elnézve a trófeáit, azóta már második is volt, harmadik pedig több ízben), nagyon érdekes volt, mikor felálltam a dobogóra. Motorok közt is nagyon nagy különbségek vannak - felépítésükben, minőségükben. Ezen kívül olyan emlékezetes történetem nincs. Volt pár esés, melyek jól mutatják, hogy milyen színes ez a sport!

Milyen érzést keltett benned, hogy elhívtak Zalabára, és elhozhattad megmutatni a motrot az embereknek, akikért versenyzel?

A zalabai oldalon már egy-két fénykép megjelent rólam, amikor versenyeken indultam, vagy a dobogón álltam éppen. Sokan nem tudták, hogy ki vagyok, ezért beszéltük meg a polgármesterasszonnyal, hogy elhozom a motort és itt leszek. Ha valaki szeretne bármilyen információt erről a sportról, a motorozásról, vagy a motorépítésről, kérdezhet. A Pionier Cross-ban ezek saját kezűleg épített motrok, gyárilag elkészítve nincsenek ilyenek. Örülök, hogy a zalabaiak is megismerhettek, és mostmár tudják, hogy ki képviseli őket szlovákiai szinten a versenyeken. Zalabán mindig jó lenni. Köszönöm!

Fotó: Riedly Miklós Kristóf
forrás: szabadujsag.sk